学会誌『日本語教育』
187号(2024.4)
特集(Featured Article)
- ともに学び未来を描くキャリア形成の現場(Career Development Venues for Collaborative Learning and Envisioning the Future)
日本語教育における質的研究に求められるもの―協働的リフレクシビティからフィールドの変革を考える―
The Role of Qualitative Research in Japanese Language Education: Improvements in the Field through Collaborative Reflexivity
舘岡 洋子
TATEOKA Yoko
【寄稿論文】
日本語教育におけるライフストーリー研究の展開と今後の展望―ライフストーリー研究は日本語教育に何をもたらすことができるか―
Development and Future Prospects of Life Story Research in Japanese Language Education: What Can Life Story Research Contribute to Japanese Language Education?
瀬尾 悠希子
SEO Yukiko
【寄稿論文】
エスノグラフィーによる日本語教育研究
Japanese Language Education Research Using Ethnography
福永 由佳
FUKUNAGA Yuka
【寄稿論文】
複線径路等至性アプローチ(TEA)の鍵概念―日本語教育研究でTEAを活用するために―
Key Concepts of the Trajectory Equifinality Approach (TEA): Toward Using TEA in Japanese Language Education Research
小澤 伊久美
OZAWA Ikumi
【寄稿論文】
M-GTAによる日本語教育研究―M-GTA文献データベースにおける日本語教育領域論文の分析―
M-GTA Research on Japanese Language Education: Analysis of Japanese Language Education Papers in an M-GTA Literature Database
根本 愛子
NEMOTO Aiko
【寄稿論文】
理系教員が持つ留学生教育観の構造―留学生プログラムを運営する理系教員の葛藤―
The Structure of Science Subject-Specific Professors’ Perspectives on International Student Education: Conflicting Demands on Science Professors in Managing an International Student Program
阿久澤 弘陽・河内 彩香・佐々木 幸喜・河合 淳子
AKUZAWA Koyo, KAWACHI Ayaka, SASAKI Yuki, KAWAI Junko
【論文】
外国人介護士の介護施設内コミュニケーションの変容―SCATでの分析に見られる十全的参加への過程―
Transformation of Communication among Foreign Caregivers in Nursing Care Facilities:
The Process of Full Participation as Seen Using SCAT
國澤 里美・和田 礼子・吉里 さち子
KUNISAWA Satomi, WADA Reiko, YOSHISATO Sachiko
【論文】
同期型オンライン授業継続に至る日本語教師の意識変容プロセスとその要因―現役日本語教師へのインタビュー調査から―
Japanese Language Teachers’ Attitude Change Process and Factors Leading to their Continuation of Synchronous Online Teaching: An Interview Survey
蒲田 薫
GAMADA Kaoru
【論文】
現職日本語教師の研修参加径路の可視化―現職者4名が日本語教師【中堅】研修参加に至るまで―
Visualizing the Pathways of In-service Japanese Language Teachers to Participate in a Teacher Training Program: How Did Four Teachers Come to Participate in a Training Program for Mid-career Japanese Language Teachers?
平山 允子・津坂 朋宏・栃丸 華緒・小坂 凜
HIRAYAMA Yoshiko, TSUSAKA Tomohiro, TOCHIMARU Hanao, KOSAKA Rin
【論文】
一般投稿
地域住民参加型の防災学習の必要性で―LEGO®️対話を生み出す実践から―
The Need for the Co-participation of Japanese and Foreigners Living in the Local Community in Learning about Disaster Risk Reduction: Based on a Program for Creating Dialogue with LEGO®
小口 悠紀子
KOGUCHI Yukiko
【論文】
自動詞に偏る自他両用漢語動名詞の取り扱い―「普及スル」を例に日本語教育に必要な記述を探る―
Transitive and Intransitive Usages of Sino-Japanese Verbal Nouns Mainly Used as Intransitive Verbs: A Case Study on fukyū suru for Teaching Japanese
村上 佳恵
MURAKAMI Kae
【論文】
日本語学習者の文構造の複雑さに関する数量的研究―I-JASのストーリーライティングの場合―
Quantitative Study on the Complexity in Sentence Structures of Japanese Language Learners: An Analysis of I-JAS Story Writings
李 文平・劉 海濤
LI Wenping, LIU Haitao
【論文】
中華民国新民会日本語教授法指導書の一考察―熊野逸馬『日本語と日本語教授法概要』の分析―
An Examination of the Guidebook for Japanese Language Teaching Methods Published by the Shinminkai(New People’s Society of the Republic of China): Analysis of Nippongo to Nippongo Kyōjuhō Gaiyō(Overview of the Japanese Language and its Teaching Methods)by Kumano Itsuma
中村 重穂
NAKAMURA Shigeho
【論文】
外国につながる児童生徒の家庭における日本語の使用状況と教科の学力の関係に関する一考察
A Study on the Correlation Between the Frequency of Japanese Language Usage at Home and the Academic Performance of Immigrant-Background Students
市瀬 智紀
ICHINOSE Tomonori
【論文】
大学での日本語教員養成課程は,何を目指すのか―養成担当教員への調査から見えた課題と展望―
What Should be the Goals of Japanese Language Teacher Education at Universities?: Challenges and Prospects Identified in a Survey of Teachers in Charge of Japanese Language Teacher Education Programs
北出 慶子・澤邉 裕子・嶋津 百代・杉本 香
KITADE Keiko, SAWABE Yuko, SHIMAZU Momoyo, SUGIMOTO Kaoru
【論文】
上級学習者の討論のための言い換え練習
Paraphrasing Exercises for Advanced Learner Discussions
加藤 陽子
KATO Yoko
【論文】
日本語教員養成課程履修生の Eタンデム前後の教授行動の変容―外国語相互作用分析システムによる授業分析を通して―
Changes in Teaching Behavior of Students in a Japanese Language Teacher Training Course Before and After eTandem: An Analysis of Japanese Classes using the FLint System
末繁 美和
SUESHIGE Miwa
【研究ノート】
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