ページの先頭です

ページ内を移動するためのリンク
本文へ (c)

学会誌『日本語教育』

185号(2023.8)

寄稿

2022年度秋季大会連動企画

高等学校における外国につながる生徒への言語教育の実践報告―大阪わかば高校での取組みから―

Report on the Implementation of Language Instruction for High School Students with Foreign Roots: Seen from an Initiative at Osaka Wakaba High School

甲田 菜津美・田川 ひかり

KODA Natsumi, TAGAWA Hikari

【寄稿論文】

一般投稿

ほめに対する同意の応答に関する研究―日本語と中国語の初対面・友人同士の会話をもとに―

Responding in Agreement with Compliments: Conversations of Japanese and Chinese Speakers in Initial Meetings and among Friends

昂 燕妮

ANG Yanni

【研究論文】

「DLA〈読む〉」の構成概念妥当性の検証―日本語母語児童を対象としたテキストレベルの妥当性に関する分析―

The Construct Validity of the Reading Section of the Dialogic Language Assessment: An Analysis on the Validity of Text Levels for Native Japanese-speaking Children

櫻井 千穂・真嶋 潤子・中島 和子・野口 裕之

SAKURAI Chiho, MAJIMA Junko, NAKAJIMA Kazuko, NOGUCHI Hiroyuki

【研究論文】

孤立環境における日本語学習動機・学習困難度―フィンランド人日本語学習者を対象に―

Motivation and Learning Difficulties in an Isolated Environment: A Study on Japanese Language Learners in Finland

猿田 静木

SARUTA Shizuki

【研究論文】

多角的指標からみた日本語の話題転換の様相―女性二者間の初対面雑談会話の分析から―

Aspects of Topic Shift in Japanese from the Viewpoint of Multidimensional Indicators: Analysis of First Meeting Conversation between Two Women

田中 奈緒美

TANAKA Naomi

【研究論文】

日本語ビジネスEメールの構成・内容に見られる日本語母語話者と非母語話者の配慮言語行動―日程再調整のビジネスEメールを事例に―

Considerate Language Behavior of Native and Non-Native Japanese Speakers in the Structure and Content of Japanese Business E-mails: A Case Study of Business E-mails for Rescheduling

横川 未奈

YOKOGAWA Mina

【研究論文】

日中バイリンガルの音声版日本語語彙サイズテストの開発と検証

Development and Validation of a Japanese-Chinese Bilingual Version of a Japanese Auditory Vocabulary Size Test

彭 悦・梁 震・笹尾 洋介

PENG Yue, LIANG Zhen, SASAO Yosuke

【研究論文】

外国人散住地域における外国人住民対応ローカル・ガバナンス構造の検討―ライフキャリア形成を支える地域日本語教育の視点から―

A Study of Local Governance Structures for Foreign Residents in Depopulated Areas: From the Perspective of Community-based Japanese Language Education Supporting Life Career Development

家根橋 伸子・山本 晋也

YANEHASHI Nobuko, YAMAMOTO Shinya

【調査報告】

漢字熟語の意味推測に利用される漢字の位置情報―ドイツ語を母語とする中上級学習者の事例―

Kanji Position Used to Infer the Meaning of Kanji Compound Words: Case Study of Intermediate and Advanced German-Speaking Japanese Language Learners

桑原 陽子

KUWABARA Yoko

【調査報告】

日本語指導が必要な児童生徒を対象とした日本語教育実習と実習を通した大学生の学び

Japanese Language Teacher Training Program for Children Who Need Japanese Language Education and What Students Learned from this Program

大河内 瞳・樋口 尊子

OKAWACHI Hitomi, HIGUCHI Takako

【実践報告】

本文について

本文は、マイページからダウンロード可能です。

来年度会費の納入が完了している会員の方は、無料です。

会員でない方もマイページで「新規ユーザ登録」(無料)をしていただければ、以下の価格にてご購入いただけます。

1論文あたり:550円(税込)、1号あたり:2,750円(税込)

  • いずれも決済時に別途手数料が必要です。