学会誌『日本語教育』
184号(2023.4)
特集(Featured Article)
- ともに学び未来を描くキャリア形成の現場(Career Development Venues for Collaborative Learning and Envisioning the Future)
外国にルーツのある子どものキャリア支援―小中学校の取り組み―
Supporting Career Development of Children with Foreign Roots: Current Initiatives of Elementary and Junior High Schools
佐藤 郡衛
SATO Gunei
【寄稿論文】
外国につながる若者の居場所づくりとキャリア支援―都立定時制高校における三者協働の実践―
Ibasho Creation and Career Support for Immigrant Students: A Tripartite Collaborative Practice at a Part-Time High School in Tokyo
徳永 智子・角田 仁・海老原 周子
TOKUNAGA Tomoko, TSUNODA Hitoshi, EBIHARA Shuko
【寄稿論文】
大学における留学生のキャリア教育―多様な留学生とつくる豊かな学びの場―
University Career Education for International Students: Enhancing the Learning Environment with a Diverse Group of Learners
丸山 千歌
MARUYAMA Chika
【寄稿論文】
生活者としての外国人のキャリア形成―インドネシア人移住労働者コミュニティの事例―
Career Development for Foreign Residents in Japan: Case Study of an Indonesian Immigrant Worker Community
吹原 豊
FUKIHARA Yutaka
【寄稿論文】
東南アジア5か国比較と調査に見るフィリピン人日本語教師のキャリアと成長
Career and Growth of Filipino Japanese Language Teachers Based on a Comparison among Five Southeast Asian Countries and Surveys of Filipino Japanese Language Teachers
古川 嘉子
FURUKAWA Yoshiko
【寄稿論文】
一般投稿
中国語を母語とする日本語学習者の多義動詞の未知拡張義の意味推測の正確さ―習熟度,拡張義の種類及び文脈情報量に着目して―
Lexical Inferencing on Unknown Subordinate Senses of Japanese Polysemous Verbs
by Chinese Learners of Japanese: Effects of L2 Proficiency, Semantic Overlap and Contextual Richness
崔 暁文
CUI Xiaowen
【研究論文】
上級日本語学習者の語りは母語話者とどう異なるのか―語りを肉付けする評価方略に着目して―
How Does the Use of Evaluation Strategy in Narrative Differ between Advanced Learners of Japanese and Native Japanese Speakers?
小口 悠紀子・陳 真
KOGUCHI Yukiko, CHEN Zhen
【研究論文】
依存距離に基づく日本語学習者言語の統語的複雑度の研究―日本語学習者コーパス(I-JAS)作文資料の場合―
The Syntactic Complexity of Learner Languages of Japanese from the Perspective of Dependency Distance: A Case Study Based on the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS)
李 文平・劉 海濤・夏 旖昕
LI Wenping, LIU Haitao, XIA Yixin
【調査報告】
SNS の「形式面」に見られる特徴とポライトネス効果―接触場面における勧誘談話に着目して―
Format Features of SNS and Their Politeness Effects: Focusing on Invitation Discourse in Intercultural Contexts
稗田 奈津江
HIEDA Natsue
【調査報告】
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