ページの先頭です

ページ内を移動するためのリンク
本文へ (c)

学会誌『日本語教育』

178号(2021.4)

特集(Featured Article)

日本語教育の輪郭の再構築のために―「外延と内包」図式に仮託して―

Reconstructing the Contours of Japanese Language Education: Extension and Intension

砂川裕一

SUNAKAWA Yuichi

【寄稿論文】

国内の日本語教育における実践と研究―その変遷と展望―

Practice and Research in Japanese Language Teaching in Japan: Transformation and Prospects

佐々木倫子

SASAKI Michiko

【寄稿論文】

地域の活性化と外国人の自立を目指した地域日本語教育の体制づくり―とよた日本語学習支援システムの事例―

Constructing a Japanese Language Education System to Enhance the Self-Reliance of Foreign Residents and to Vitalize Local Communities: The Example of the Japanese Learning Support System for Toyota City

衣川隆生

KINUGAWA Takao

【寄稿論文】

ヨーロッパの日本語教育の変容と展望―CEFR の受容と浸透から―

Transformation and Prospects of Japanese Language Education in Europe: Focus on the Reception and Incorporation of CEFR

櫻井直子

SAKURAI Naoko

【寄稿論文】

中国の日本語教育の変容と展望

Transformation and Prospects of Japanese Language Education in China

曹大峰

CAO dafeng

【寄稿論文】

『日本語教育』掲載論文の引用ネットワーク分析―日本語教育研究コミュニティの輪郭描写―

A Citation Network Analysis of Papers Published in Journal of Japanese Language Teaching: Outlining the Characteristics and the Structure of the Japanese Language Education Research Community

田中祐輔・川端祐一郎

TANAKA Yusuke, KAWABATA Yuichiro

【研究論文】

一般投稿

モシは日本語条件文の理解を促進するのか―自己ペース読文実験を用いた文処理過程から―

Does moshi Facilicate the Comprehension of Japanese Conditionals?: An Examination of Sentence Processing Using a Self-Paced Reading Experiment

市江愛

ICHIE Ai

【研究論文】

有情物の存在を表す「V テイル」と「イル」の使い分けについて

V-te iru and iru to Express the Existence of Animate Objects

渡辺誠治

WATANABE Seiji

【研究論文】

初級日本語学習者のプライベートスピーチ

The Use of Private Speech by Beginner-Level Learners of Japanese

御舘久里恵

OTACHI Kurie

【研究論文】

第二言語としての日本語語彙量と漢字力―第一言語と学習期間の影響―

Vocabulary Size and Kanji Knowledge of Japanese as a Second Language: Effects of the First Language and Learning Period

松下達彦・佐藤尚子・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香

MATSUSHITA Tatsuhiko, SATO Naoko, SASAO Yosuke, TAJIMA Masumi, HASHIMOTO Mika

【研究論文】

CEFR Companion Volume with New Descriptorsにおける「仲介」に関する考察

Study on “Mediation” in the CEFR Companion Volume with New Descriptors

櫻井直子・奥村三菜子

SAKURAI Naoko, OKUMURA Minako

【研究論文】

ノンネイティブ日本語教師認知研究の動向分析―オンライン学術文献データベースを用いて―

An Analysis of Trends in Studies on Cognition of Non-native Japanese Teachers Based on Online Academic Literature Database

雍婧

YONG Jing

【調査報告】

中国語を母語とする日本語学習者における単漢字和語動詞の習得研究―インドネシア語を母語とする日本語学習者との比較を通して―

The Acquisition of Japanese-Origin Kanji Vocabulary by Chinese Learners of Japanese: A Comparison with Indonesian Learners of Japanese

孟盈

MENG Ying

【調査報告】

自助力の向上を目指した初級日本語学習者向け防災学習活動

Disaster Preparedness Activities for Beginner-Level Japanese Learners to Improve Their Self-Help Skills

米本和弘

YONEMOTO Kazuhiro

【実践報告】

異文化理解能力の育成を目指したプロジェクトワークの実践―初中級レベルの多国籍日本語教師を対象とした段階的アプローチの試み―

Practice for Enhancement of Competence in Intercultural Understanding: A Phased Approach for Multinational Japanese Language Teachers at Beginner/Intermediate Level

池田香菜子・長坂水晶

IKEDA Kanako, NAGASAKA Miaki

【実践報告】

本文について

本文は、マイページからダウンロード可能です。

来年度会費の納入が完了している会員の方は、無料です。

会員でない方もマイページで「新規ユーザ登録」(無料)をしていただければ、以下の価格にてご購入いただけます。

1論文あたり:550円(税込)、1号あたり:2,750円(税込)

  • いずれも決済時に別途手数料が必要です。